Site icon פורטל בריאות טבע

האם שינה טובה משפרת לנו את איכות החיים?

קרדיט תמונה: freepik

כולנו זקוקים לשינה טובה ואיכותית כדי לתפקד ביום יום, אך שינה טובה ואיכותית תהיה כזו שגם תשפר לנו את איכות החיים. איך בדיוק אנחנו נרדמים וכמה אנו מודעים לשלבי השינה השונים המרכיבים שינה איכותית? מה קורה לנו בגוף בזמן השינה והאם חשובה יותר הכמות או האיכות? הכנו עבורך מדריך מלא שיעזור לשים סדר ויסביר מהי שינה טובה ובריאה. 

 

מדוע שינה חשובה כל כך לבריאות?

בממוצע אנחנו ישנים כ-25 שנה מחיינו, ולמרות שלאנשים מסוימים הדבר נראה כמו בזבוז של זמן, למעשה שינה טובה תשפיע על מהלך חיינו באופן משמעותי. אנשים שלא ישנים מספיק יכולים לסבול משלל תופעות לוואי שמשפיעות על הבריאות ובהן השמנה, סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב ואף שבץ מוחי. 

 

שלבי השינה השונים

למרות שאנחנו חושבים ששינה היא מצב פסיבי, ההיפך הוא הנכון. בזמן השינה מתרחשים בגוף מגוון תהליכים אקטיביים כאשר ניתן לחלק את השינה כולה לשני שלבים – שינה בלי תנועות עיניים מהירות (NREM), ושינה שיש בה תנועות עיניים מהירות (REM). לשנת REM קוראים גם שנת החלום, וזהו השלב בו הגוף שלנו למעשה חולם. 

גם בשני החלקים הללו יש כמה שלבים, בגדול ניתן לומר ששלב ההירדמות אורך בין 5 ל-15 דקות ובו אנו מבצעים את המעבר מערות לשינה, ישנה האטה של פעילות גלי המוח, של שרירי הגוף ושל העיניים. בשלב השני אנחנו נמצאים בשינה קלה, אורכה 10-25 דקות, הגוף מתחיל להתנתק מהסביבה, תנועות העיניים מואטות וחום הגוף יורד. בשלב השלישי אנחנו נכנסים לשינה עמוקה, אורכו בדרך כלל 50-75 דקות, זהו השלב בו קצב הנשימה וגם לחץ הדם יורדים, הגוף רפוי, תנועות העיניים מופסקות וגם הורמונים שונים מופרשים לגוף, כולל הורמון גדילה. כ-90 דקות אחרי ההירדמות אנחנו נכנסים לשלב השינה שנקרא REM, הנשימות בו מהירות וללא קצב סדיר, קצב הלב גובר, שרירי הגפיים משתתקים, וגלגלי העיניים מתרוצצים בכיוונים שונים.   

 

שינה איכותית משפרת את הבריאות 

תחום השינה נחקר לאורך השנים רבות, נמצא כי שינה איכותית ועמוקה מסייעת לגוף לטעון את עצמו ליום המחרת. כמו כן, שינה איכותית מסייעת ליכולות הלמידה והזיכרון ובשלבי השינה העמוקים נוצרים תאים חדשים במוח אשר משקמים את כלל פעילות מערכת העצבים בגוף. 

 

אביזרים לשיפור השינה

תחום השינה נחקר רבות וכדאי לדעת שיש כיום שוק אביזרים לרכישה לשיפור השינה אך קודם כל כדאי לדעת שפעמים רבות מדובר על תנוחה לא נכונה או בעיה בריאותית ואף נפשית אותה יש לאתר. לאחר אבחון מעמיק ותוך כדי הניסיון לקבל סיוע רפואי לבעיה שמשפיעה על השינה, מומלץ לקבל סיוע של אביזרים לרכישה לשיפור השינה שיכולים להיות מגוונים במיוחד. קודם כל יש לוודא שהמזרון נוח ותומך, שהחדר מאוורר ולא חם לו מידי, ושהכרית נוחה ותומכת בצוואר. כמו כן, מומלץ לעשות שימוש במכשיר CPAP שהוכח כיעיל במיוחד במצבי דום נשימה בשינה. המכשיר מחדיר באמצעות מסכה אותה לובשים על הפנים חמצן בלחץ חיובי אשר מונע את דום הנשימה בשינה ומסייע להשיג שנת לילה רגועה, בריאה ואיכותית במיוחד.

Exit mobile version