Site icon פורטל בריאות טבע

סאונות עושות טוב לבריאות

קרדיט תמונה: pixabay

מחקר שנערך לאחרונה בפינלנד מצביע על תופעה מאוד משמחת – בילוי של פעמיים בשבוע או יותר בסאונה מפחית בעשרות אחוזים את הסיכוי לפתח דמנציה ואלצהיימר. אז מה אתם מעדיפים – יבשה או רטובה?

שהיה בסאונה בישראל נעשית בדרך כלל במסגרת חופשה, פינוק של הגוף והנפש או פשוט רצון לצאת קצת מהשגרה. במדינות אחרות זה עניין שגרתי לגמרי, ממש כמו אמבטיה או צחצוח שיניים. אחת המדינות האלו היא פינלנד, המדינה שבה הומצאה הסאונה. נתונים סטטיסטיים מלמדים שכיום כמעט לכל משפחה יש בבית סאונה, ומדובר בהרגל לכל דבר ועניין.

חוקרים מפינלנד ביקשו לבחון האם לשהייה בסאונה יש השפעה על הבריאות. הם עקבו אחרי השינויים הבריאותיים של כ-2,000 גברים פינים במשך 20 שנים. ההבדל היחיד בין אותם גברים היה מספר הפעמים שהם מבלים בתוך סאונות מידי שבוע. לאחר 20 שנות מחקר גילו החוקרים עובדה מרתקת: גברים שבילו בסאונה 2 – 3 פעמים בשבוע הפחיתו את הסיכוי לפתח דמנציה ואלצהיימר בכ-22% יותר בהשוואה לגברים שלא בילו כלל בסאונה או בילו בה פעם אחת בשבוע. כאשר החוקרים בחנו את בריאותם של מי שבילו 4 – 7 פעמים בשבוע בסאונה, נמצא כי הסיכוי של אלו לפתח דמציה ואלצהיימר נמוך בכ-66% בהשוואה למי שלא בילו בסאונה או בילו בה פעם אחת בשבוע בלבד. אם כן, סאונות הן לא מותרות כפי שנהוג לחשוב. מדובר בשמירה על הבריאות, ומזה כבר אי אפשר להתעלם.

סאונות יבשות לעומת סאונות רטובות

באתרי הספא השונים בישראל וכן בבתי מלון מוצעות לאורחים סאונות יבשות או רטובות. ההבדל המרכזי בין שתיהן הוא מידת הלחות שקיימת באוויר. בסאונה רטובה רמת הלחות באוויר יכולה להגיע גם ל-100% והטמפרטורה בהן נעה בין 40 – 60 מעלות צלזיוס. בניגוד לסאונות רטובות, כאשר מדובר על סאונה יבשה, האוויר כמעט נקי מלחות והטמפרטורה היא 80 – 110 מעלות צלזיוס. יש מי שאוהבים את הסאונה שגורמת להזעה מרובה וניקוי עמוק של רעלים ושל העור, ויש את מי שמעדיפים דווקא את האוויר היבש שמאפשר לגוף רוגע ושלווה.

המרדף אחר איכות חיים גבוהה הוביל בשנים האחרונות, וביתר שאת בתקופת הקורונה, אנשים רבים להפוך את חדר האמבטיה הביתי לחדר סאונה. אולי ברגע הראשון זו נשמעת לכם כמו השקעה אדירה, אבל האמת היא שדווקא מדובר בהסבה מאוד פשוטה ובמחיר סביר. בדרך הזו, בכל סוף יום עבודה תוכלו להיכנס לסאונה, להתרווח, ליהנות, לשתות יין אדום ולדעת שאתם ממצים את תענוגות החיים. אם לפינים זה עובד מעולה כבר מאות שנים, אז אולי גם אנחנו יכולים.

ברשתות מוצעות היום מגוון רחב של אפשרויות להפוך את חדר האמבט לסאונה. אם אתם אוהבים את הבילוי הזה, אולי כדאי לבדוק. יכול להיות שתהיו מופתעים.

Exit mobile version