Site icon פורטל בריאות טבע

ספינה ביפידה, פציעות לידה ורשלנות רפואית

פגיעות בלידה בעמוד השדרה עלולות להוביל לתביעת רשלנות רפואית בספינה ביפידה, אם הרופא לא אבחן את המצב בזמן ולא יידע את ההורים.

ספינה ביפידה היא מצב מולד בו צינור העצבים העוברי, הרקמה המתפתחת לחוט השדרה ולמוח, אינם נסגרים כראוי לפני הלידה. הסוג השכיח ביותר של פגיעה זו גורם למום קרוב לגב התחתון. אם התינוק סובל מפגיעה זו בלידה, יתכן שהרופא יצטרך לבצע ניתוח לסגירת האזור. 

יחד עם זאת, האזור הפגוע בחוט השדרה לעולם לא יוכל לתפקד כראוי. מומחים רפואיים מנחים נשים הרות ליטול חומצה פולית במהלך ההיריון כדי להפחית את הסיכון לספינה ביפידה בשיעורים של למעלה משבעים אחוזים. כמו כן, חומצה פולית יכולה להפחית את חומרת המצב כאשר הוא מתרחש. בישראל, ספינה ביפידה פוגעת באחת מתוך אלפיים לידות.

גורמים לספינה ביפידה

הצינור העצבי הוא המבנה שמתפתח למוח התינוק, חוט השדרה והרקמות הסובבות אותו. ספינה ביפידה מתרחשת כאשר הצינור העצבי אינו מתפתח לחלוטין, ומצב זה מושפע מגורים גנטיים ומגורמים סביבתיים.

מבחינה גנטית, ספינה ביפידה מתרחשת לעתים קרובות יותר במשפחות עם מומים מולדים גנטיים, במיוחד טריזומיה B1, וסינון גנטי יכול לסייע בקביעת הסיכונים.

אבחון ספינה ביפידה

רופאים יכולים לאבחן ספינה ביפידה באמצעות אולטרסאונד. סריקת עובר עם המצב תראה סימן דמוי לימון, שמשמעותו עצמות חזיתיות קעורות, או שהסריקה מראה שהמוח הקטן נראה שטוח ומתוח. 

הרדיולוג יכול גם לאתר מצב מוחי שנקרא טריקלומגליה, בו החדרים מתרחבים, או שניתן להבחין בבעיות ברגליים. רופא יכול לבצע בדיקת מי שפיר או הקרנת AFP לאם על מנת לאתר ספינה ביפידה.

סיבוכים שנגרמים כתוצאה מספינה ביפידה

לא כל תינוק שסובל מספינה ביפידה חווה את אותם תסמינים או אותה רמת מוגבלות. תינוק יחווה רמות שונות של מוגבלות בהתאם לרמת הנגע בעמוד השדרה. ככל שרמת הנגע גבוהה יותר, כך הילד עלול לסבול בהמשך חייו מיותר בעיות. כמה מוגבלויות שכיחות שנגרמות על ידי ספינה ביפידה כוללות:

מה רופאים וצוותים רפואיים של בתי חולים צריכים לעשות?

למרבה הצער, לא קיימת תרופה ידועה לספינה ביפידה. ברגע שהנזק התרחש, לא ניתן לתקן אותו. אבל למרבה המזל, מדע הרפואה הפך את החיים לנסבלים הרבה יותר עבור ילדים שמושפעים מהמצב.

ההיבט החשוב ביותר בטיפול בספינה ביפידה הוא איתור לפני הלידה. גילוי מוקדם מאפשר לרופאים לנקוט בפעולה באופן מידי למניעת זיהום או נזק נוסף לעמוד השדרה. בחלק מהמרכזים הרפואיים או בתי החולים הרופאים והצוותים הרפואיים מבצעים גם ניתוח מתקן תוך רחמי שמונע את רוב הבעיות והאתגרים הקשורים לספינה ביפידה.

הגילוי המוקדם הוא פשוט: ספינה ביפידה מציגה את עצמה באולטרסאונד, לכן טכנאי אולטרסאונד מיומן כראוי, רדיולוג או מיילד צריכים לזהות את המצב ולהודיע על כך לרופא האם. למרבה הצער, זה לא תמיד המקרה, וספינה ביפידה יכולה להיות בלתי מזוהה או שלא ניתן יהיה ליידע את הרופא או ההורים עד הלידה. רשלנות זו עלול להוביל לשנים של סבל וטיפולים רפואיים יקרים.

עילת תביעת נזקי לידה כתוצאה מספינה ביפידה

ספינה ביפידה עלולה להוביל גם לתביעת רשלנות רפואית, אם הרופא או הצוות הרפואי לא הצליחו לאבחן את המצב בזמן ולא יידעו את ההורים. 

ניתן לאבחן את המצב בקלות באמצעות אולטרסאונד, ואם הרדיולוג אינו מאתר את הסימנים של ספינה ביפידה במהלך האולטרסאונד, או שאינו מעביר את הממצאים לרופא המיילד בזמן, הרדיולוג עלול לשאת באחריות.

פיצויי רשלנות רפואית שהובילה לספינה ביפידה

אם אתם מאמינים שילדכם סובל מספינה ביפידה כתוצאה מהתנהלות רשלנית של הרופא או הצוות הרפואי לפני הלידה, במהלכה או לאחריה, יתכן שיש לכם עילה לתביעת רשלנות רפואית שתאפשר לכם לקבל פיצויים על מנת לספק ביטחון כלכלי לכם ולבני משפחתכם.

לצד פיצויי הנזקים שההורים ובני המשפחה יכולים לקבל, מתוך הכרת בית המשפט בפגיעה ובאחריות הרופאים, משפחות עשויות להיות זכאיות לקבלת פיצויים אחרים, כולל כספים להוצאות כגון שינויים בבית קיים, למשל:

ברוב המקרים ההוצאות עשויות להסתכם במיליוני שקלים, וסכום הפיצויים נקבע כדי לסייע להורים להתמודד, בין היתר, גם עם ההשלכות הכלכליות.

עורכי דין מומחים ברשלנות רפואית בפגיעות לידה יכולים לסייע להורים לתבוע פיצויים

אם הרופא לא הצליח לאבחן בזמן ספינה ביפידה ולא טיפל כראוי במצב, או שלא הנחה אישה הרה בסיכון ליטול תרופות מסוימות במהלך ההיריון ולא יידע את ההורים על הפגיעה בעמוד השדרה, חשוב שההורים יפנו לעורכי דין מיומנים בפגיעות לידה על מנת לדון באפשרויות המשפטיות הניצבות בפניהם ובפני בני משפחתם. 

עורכי הדין יסייעו להורים לקבוע אם יש להם עילת תביעה לדרישת פיצויים לטיפול בצרכים הנוכחיים והעתידיים של הילד.  לכן חשוב ליצור קשר בהקדם עם מומחים משפטיים לבחינת המקרה, הכנת כתב התביעה ופתיחה בהליכים נגד האחראים.

Exit mobile version